Rakan Usrah

berdana

sponsor

Thursday, April 7, 2011



BILA SIFAT MALU TIDAK BERFUNGSI
Biasa kita mendengar, lelaki diistilahkan sebagai kumbang dan wanitapula sebagai bunga. Kalau kumbang suka kepada bunga, lelaki tentulahsukakepada wanita. Sejak remaja lagi keinginan lelaki kepada wanitasudahberputik. Lalu wanita menjadi sasaran usikan lelaki, baik disekolah, di jalan-jalan raya, di pasar raya, di perhentian bas danbahkan boleh dikatakan di mana-mana ruang dan peluang. Selagi usikanitu tidak diberi perhatian oleh wanita itu mereka akan terus mencubadan terus mencuba.
Apa keistimewaan wanita sehingga begitu kuat menarik perhatianlelaki ? Sememangnya wanita lain daripada lelaki,terdapat banyakkelainnya.Dalam sebuah hadis, Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam bersabda yangbermaksud :"Terdapat 99 bahagian tarikan pada wanitaberbanding lelaki,laluAllah kurniakan ke atas mereka sifat malu"
(Hadis riwayat Baihaqi)
Wanita, apapun yang dilakukannya akan mendapat perhatian lelaki, Kalaudia buat baik,dikagumi, apabila buat jahat diminati, apabila diamemakai pakaian menutup aurat dilihat menawan, apabila berpakaian seksidilihat menggoda, dan macam-macam lagi yang menarik perhatian.
Oleh sebab itu Allah Subhanahu Wata'ala mengurniakan kepadawanita sifat malu.Dengan sifat malu itu mereka akan berfikir panjangsebelum melakukan sebarang tindakan. Kalau hendak buat jahat dia akanmemikirkankalau-kalau orang nampak, hendak dedahkan aurat dia takutorang mengganggunya,hendak berjalan seorang dia takut ada orangmengusiknya.
Begitulah peranan malu yang boleh membantu dalam tindak tandukseorang wanita. Tapi apa halnya kalau tidak tahu malu ? Tentulah merekatidak akan memikirkan semua itu. Pedulikan apa orang kata,pedulikankalau orang tengok, tak kisah kalau orang mengganggu dan mengusik,bahkanmereka rasa senang, seronok dan bahagia bila dalam keadaanbegitu.
Dalam sebuah hadis riwayat Bukhari, Nabi Sallallahu 'alaihi
wasallam bersabda bermaksud :
"Jika engkau tidak malu, buatlah sesuka hatimu"Hadis ini merupakan sindiran dalam tegahan.Sifat malu itu adalah pokokakhlak yang mulia dan budi pekerti yang terpuji. Tidak payah diletakkansifat malu ini di atas neraca syari'at,malah neraca akalpun sudah
mengakui sebagai suatu sifat yang perlu ada pada diri manusia.
Barangkali wanita hari ini kebanyakkanya tidak malu atau kurangmalu.sebab itu mereka sanggup melakukan apa saja dosa dan maksiat.Ataubarangkali jika sifat malu yang dikurniakan Allah itu sudah tidakberfungsi sepenuhnya.Kalau demikian, bererti tiada iman di dada mereka.
Jelasnya, mereka tidak takut kepada Allah, tidak gerun kepadaneraka Allah dan tidak cintakan syurga Allah. Mereka langsung tidaktakut dengan hukuman yang bakal Allah timpakan ke atas mereka.Initandanya mereka tiada iman.Apabila tidak beriman, maka sifat malu yangsedia ada itu secara automatik akan hilang. Inilahrealiti yang tidakboleh dinafikan, buktinya boleh dilihat di mana-mana. Melalui mediacetak, media elektronik dan bahkan di hadapan mata kita sendiriberbagai ragam, kemungkaranberlaku, tidak terkecuali dilakukan olehwanita.Sayang, wanita yang sepatutnya lebih istimewa daripada lelakimenjadi serendah-rendahnya hanya disebabkan sifat malunya tidakberfungsi sepenuhnya.
Tapi percayalah, kalau semua wanita boleh mengekalkan sifatmalunya.tentulah mereka akan berpakaian sopan, berakhlak mulia, danketika itu mereka akan disegani oleh semua pihak.Dengan ini akanterhindarlah gejala buruk yang menimpa kaum wanita.
Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:" Setiap insan pasti membuat kesilapan dan sebaik-baik manusia yangmembuat kesilapan itu adalah mereka yang bertaubat. "
Semoga IKATAN yang dibina adalah atas dasar keimanan kepadaAllah :) .

1 comments:

Nurul EL-Huda said...

gad1s malu....
)=

Post a Comment

Flickr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

penajaan